Урок № 10 Природні комплекси (ландшафти)



Урок № 10 Природні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв’язків компонентів природи
Пропоную за епіграф  нашого уроку взяти слова
У природі все одне з іншим пов'язано,
                                                                            і немає в ній нічого випадкового.
                                                                          І якщо вийде випадкове явище –
                                                                      шукай в ньому руку людини.
Михайло Пришвін



 У природі спостерігається взаємозв’язок усіх оболонок. Гірські породи, повітря, вода, рослинність і тваринний світ – це складові геосфери.


- Чи може людина  - творець власного світу – жити незалежно від світу природи?

Запишіть у зошиті  схему взаємозв’язків різних компонентів (складання схеми «Природний комплекс») 
рис2
Природний комплекс — сполучення компонентів (складових частин) природи, які взаємодіють між собою й утворюють єдину систему. До компонентів природного комплексу належать повітря атмосфери, води гідросфери, рельєф і гірські породи літосфери, ґрунти й живі організми. (слайд 8)
Висновок 1.У природі все взаємопов’язане. При зміні одного компоненту природного комплексу змінюється весь природний комплекс.
Рис3,4

2. Формування поняття «географічна оболонка»
Географічна оболонка — цілісна і безперервна оболонка Землі, що включає в себе нижню частину атмосфери, верхню — літосфери, усю гідросферу і всю біосферу.
Потужність географічної оболонки становить близько 55 км, однак цей найтонший шар (1 % від усього об’єму Землі), на думку вчених, є найбільш складно улаштованою частиною нашої планети.
Складання в зошитах рисунка-схеми
Географічна оболонка
а
с
Висновок 2. Усі оболонки взаємодіють між собою та проникають одна в одну, утворюючи географічну оболонку. Географічна оболонка є найбільшим природним комплексом Землі.
Основний чинник – це енергія Сонця і внутрішнє тепло
Перегляд  відеоролика https://www.youtube.com/watch?v=A-G__BujrO0
3.Різноманітність  природних комплексів (прочитайте у підручнику)
Вчитель: Будь-яка господарська діяльність людини пов’язана з використанням багатств природи. У сиву  давнину зародилися землеробство  і скотарство. З часом  діяльність людини розширювалася  у масштабах.  Зараз  формуються   нові  види господарської діяльності. Зі зростанням благ   збільшується вплив на природу. Тому  я пропоную вам   виявити позитивні  і негативні наслідки розвитку господарської діяльності людини та зробити  узагальнюючий висновок.
Землеробство:позитивний – рослинна їжа, негативний – зміна видового складу рослинності.
Тваринництво: позитивний   - їжа, одяг, взуття; негативний – зникнення багатьох видів тварин.
Транспорт: позитивний- засіб пересування; негативний –вихлопні гази, будівництво шляхів забирає екологічні ніші існування живої природи, зміна ландшафтів.
Промисловість: позитивний-матеріально- технічна база суспільства;  негативний-зміна складу атмосферного повітря, вод, виникнення техногенних форм рельєфу, розвиток  «міських»  видів хвороб населення.
Інформаційне поле: позитивний-засіб передачі, зберігання  інформації; негативний – шкідливі звички для здоров’я випромінювання,широке використання  рідкісних і дорогоцінних  металів.
Освоєння космосу: позитивний- перспективи гарантованого існування людства; негативний –- руйнування та зміна складу атмосфери, небезпека інфікування з космосу.
Висновок: у результаті  господарської діяльності виникли глобальні проблеми людства, що становлять загрозу існування на  Землі людини.
2.Мій  внесок  в  подолання  проблем, що пов’язані зі зміною природних комплексів.
 - А ми можемо якось допомогти вирішити ці проблеми?
Розгляньте схему можливих напрямків природоохоронної діяльності та скажіть, що робить кожен з вас.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ
                                                       
1.Обговорення дилем.
 Уявіть що ви – Міністр екології та природних ресурсів України і бажаєте зменшити обсяги атмосферного забруднення. Ваші експерти пропонують вам кілька альтернатив. Яку з цих альтернатив ви вважаєте найефективнішою?
  1. Уявіть, що ви обнімаєте посаду керівника місцевого водоканалу. Наявне водопостачання не може задовольнити загальні потреби. Які варіанти ви оберете для подолання цієї проблеми?
  2. Забудовник придбав ділянку лісу, озера та болота поблизу вашого міста. Забудовник осушить озеро та болото й побудує будинки. Ця ділянка є місцем відпочинку мешканців. Ви вирішуєте подати запит в органи місцевого самоврядування щодо законності будівництва. Які аргументи ви використаєте у зверненні.
  3.  Проблемі забруднення грунтів та зміні ландшафтів приділяється менше уваги, ніж проблемам води та повітря. На які екологічні проблеми,пов’язані з грунтом, ви звернете увагу, щоб довести актуальність проблеми?

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА ДО ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ №7
ТЕМА: ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ОДНИМ ІЗ ПРИРОДНИХ КОМПЛЕКСІВ (ЛАНДШАФТІВ) СВОЄЇ МІСЦЕВОСТІ (ЯРУ, РІЧКИ, ЛІСУ, ПАРКУ), ВИЯВЛЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКІВ МІЖ ЙОГО КОМПОНЕНТАМИ.
МЕТА: ЗАКРІПИТИ ЗНАННЯ ПРО ПРИРОДНІ КОМПЛЕКСИ ЯК ВЗАЄМОЗВ’ЯЗАНЕ ПОЄДНАННЯ ПРИРОДНИХ КОМПОНЕНТІВ; НАВЧИТИСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДНІ КОМПОНЕНТИ КОНКРЕТНИХ ПРИРОДНИХ КОМПЛЕКСІВ ТА ОПРАЦЬОВУВАТИ РЕЗУЛЬТАТИ СПОСТЕРЕЖЕНЬ ЗА НИМИ.
ХІД РОБОТИ:
ЗАВДАННЯ №1: 
Виберіть природний комплекс: заплава,схил берега, яр, озеро, болото, пагорб. Зберіть дані про особливості рельєфу, гірські породи, поверхневі й ґрунтові води, клімат, грунт, рослиний і твариний світ. (Можна р.Самара)
ЗАВДАННЯ №2: 
Дай характеристику природного комплексу за планом:
  1. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ.
  2. РЕЛЬЄФ ТА ГІРСЬКІ ПОРОДИ, ЯКІ УТВОРИЛИ ДАНИЙ КОМПЛЕКС.
  3. ВИДИ ҐРУНТУ, ЙОГО ВЛАСТИВОСТІ.
  4. ХАРАКТЕРИСТИКА КЛІМАТУ.
  5. РОСЛИННИЙ СВІТ.
  6. ТВАРИННИЙ СВІТ.
  7. ХАРАКТЕРИСТИКА ВОД.
  8. ЗНАЧЕННЯ В ГОСПОДАРСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ.
  9. СТУПІНЬ ВПЛИВУ ЛЮДИНИ (ПЕРЕТВОРЕНІ).
ВИСНОВОК:
Запропонуйте власні заходи, що до відновлення вашого природного комплексу.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Опрацювати текст  підручника
-виконати в зошиті практичну роботу №7
ТЕСТУВАННЯ
Тестове завдання активне
Завдання необхідно виконати до  23 квітня 17:00 

Код доступу 602694
використайте цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Шановні шестикласники! Розпочинаємо дистанційне  навчання. Нижче посилання на блог з теоретичним матеріалом, практичними завданнями, тестам...