Урок № 10 Природні комплекси (ландшафти) як наслідок
взаємозв’язків компонентів природи
Пропоную за епіграф нашого уроку взяти слова
У природі все одне з іншим пов'язано,
і немає в ній нічого випадкового.
І якщо вийде випадкове явище –
шукай в ньому руку
людини.
Михайло Пришвін
У природі спостерігається взаємозв’язок усіх
оболонок. Гірські породи, повітря, вода, рослинність і тваринний світ – це
складові геосфери.
- Чи може людина - творець власного світу – жити незалежно від
світу природи?
Запишіть
у зошиті схему взаємозв’язків різних
компонентів (складання схеми «Природний комплекс»)
рис2
рис2
Природний комплекс — сполучення компонентів (складових частин) природи,
які взаємодіють між собою й утворюють єдину систему. До компонентів природного
комплексу належать повітря атмосфери, води гідросфери, рельєф і гірські породи
літосфери, ґрунти й живі організми. (слайд 8)
Висновок 1.У природі все взаємопов’язане. При зміні одного
компоненту природного комплексу змінюється весь природний комплекс.
2. Формування поняття «географічна оболонка»
Географічна оболонка — цілісна і безперервна оболонка Землі, що включає в
себе нижню частину атмосфери, верхню — літосфери, усю гідросферу і всю
біосферу.
Потужність географічної оболонки становить близько 55
км, однак цей найтонший шар (1 % від усього об’єму Землі), на думку вчених, є
найбільш складно улаштованою частиною нашої планети.
Складання в зошитах рисунка-схеми
Географічна оболонка
Висновок 2. Усі оболонки взаємодіють між собою та проникають
одна в одну, утворюючи географічну оболонку. Географічна оболонка є найбільшим
природним комплексом Землі.
Основний чинник – це енергія
Сонця і внутрішнє тепло
Перегляд відеоролика https://www.youtube.com/watch?v=A-G__BujrO0
3.Різноманітність природних комплексів (прочитайте у
підручнику)
Вчитель: Будь-яка господарська
діяльність людини пов’язана з використанням багатств природи. У сиву давнину зародилися землеробство і скотарство. З часом діяльність людини розширювалася у масштабах.
Зараз формуються нові
види господарської діяльності. Зі зростанням благ збільшується вплив на природу. Тому я пропоную вам виявити позитивні і негативні наслідки розвитку господарської
діяльності людини та зробити
узагальнюючий висновок.
Землеробство:позитивний – рослинна їжа,
негативний – зміна видового складу рослинності.
Тваринництво: позитивний - їжа, одяг, взуття; негативний – зникнення
багатьох видів тварин.
Транспорт: позитивний- засіб пересування;
негативний –вихлопні гази, будівництво шляхів забирає екологічні ніші існування
живої природи, зміна ландшафтів.
Промисловість: позитивний-матеріально- технічна
база суспільства; негативний-зміна
складу атмосферного повітря, вод, виникнення техногенних форм рельєфу,
розвиток «міських» видів хвороб населення.
Інформаційне поле:
позитивний-засіб передачі, зберігання
інформації; негативний – шкідливі звички для здоров’я
випромінювання,широке використання
рідкісних і дорогоцінних металів.
Освоєння космосу: позитивний-
перспективи гарантованого існування людства; негативний –- руйнування та зміна
складу атмосфери, небезпека інфікування з космосу.
Висновок: у результаті господарської діяльності виникли глобальні
проблеми людства, що становлять загрозу існування на Землі людини.
2.Мій
внесок в подолання
проблем, що пов’язані зі зміною природних комплексів.
- А ми можемо якось допомогти вирішити ці
проблеми?
Розгляньте схему можливих напрямків природоохоронної діяльності та скажіть,
що робить кожен з вас.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
1.Обговорення дилем.
Уявіть що ви – Міністр екології та природних
ресурсів України і бажаєте зменшити обсяги атмосферного забруднення. Ваші
експерти пропонують вам кілька альтернатив. Яку з цих альтернатив ви вважаєте
найефективнішою?
- Уявіть, що
ви обнімаєте посаду керівника місцевого водоканалу. Наявне водопостачання
не може задовольнити загальні потреби. Які варіанти ви оберете для
подолання цієї проблеми?
- Забудовник
придбав ділянку лісу, озера та болота поблизу вашого міста. Забудовник
осушить озеро та болото й побудує будинки. Ця ділянка є місцем відпочинку
мешканців. Ви вирішуєте подати запит в органи місцевого самоврядування
щодо законності будівництва. Які аргументи ви використаєте у зверненні.
- Проблемі забруднення грунтів та зміні
ландшафтів приділяється менше уваги, ніж проблемам води та повітря. На які
екологічні проблеми,пов’язані з грунтом, ви звернете увагу, щоб довести
актуальність проблеми?
ІНСТРУКТИВНА КАРТКА
ДО ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ №7
ТЕМА: ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ОДНИМ ІЗ ПРИРОДНИХ КОМПЛЕКСІВ (ЛАНДШАФТІВ) СВОЄЇ МІСЦЕВОСТІ
(ЯРУ, РІЧКИ, ЛІСУ, ПАРКУ), ВИЯВЛЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКІВ МІЖ ЙОГО КОМПОНЕНТАМИ.
МЕТА: ЗАКРІПИТИ
ЗНАННЯ ПРО ПРИРОДНІ КОМПЛЕКСИ ЯК ВЗАЄМОЗВ’ЯЗАНЕ ПОЄДНАННЯ ПРИРОДНИХ
КОМПОНЕНТІВ; НАВЧИТИСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДНІ КОМПОНЕНТИ КОНКРЕТНИХ ПРИРОДНИХ
КОМПЛЕКСІВ ТА ОПРАЦЬОВУВАТИ РЕЗУЛЬТАТИ СПОСТЕРЕЖЕНЬ ЗА НИМИ.
ХІД РОБОТИ:
ЗАВДАННЯ №1:
Виберіть природний комплекс: заплава,схил берега,
яр, озеро, болото, пагорб. Зберіть дані про особливості рельєфу, гірські породи,
поверхневі й ґрунтові води, клімат, грунт, рослиний і твариний світ. (Можна р.Самара)
ЗАВДАННЯ №2:
Дай характеристику природного комплексу за планом:
- ГЕОГРАФІЧНЕ
ПОЛОЖЕННЯ.
- РЕЛЬЄФ ТА
ГІРСЬКІ ПОРОДИ, ЯКІ УТВОРИЛИ ДАНИЙ КОМПЛЕКС.
- ВИДИ ҐРУНТУ,
ЙОГО ВЛАСТИВОСТІ.
- ХАРАКТЕРИСТИКА
КЛІМАТУ.
- РОСЛИННИЙ
СВІТ.
- ТВАРИННИЙ
СВІТ.
- ХАРАКТЕРИСТИКА
ВОД.
- ЗНАЧЕННЯ В
ГОСПОДАРСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ.
- СТУПІНЬ
ВПЛИВУ ЛЮДИНИ (ПЕРЕТВОРЕНІ).
ВИСНОВОК:
Запропонуйте власні заходи, що до відновлення
вашого природного комплексу.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Опрацювати текст підручника
-виконати в
зошиті практичну роботу №7
ТЕСТУВАННЯ
Тестове завдання активне
Завдання необхідно виконати до 23 квітня 17:00
Код доступу 602694
Комментариев нет:
Отправить комментарий